Husker du at gøre kroppen ren efter brug?

Hovedrengøring af kroppen
Hovedrengøring er kutyme i mange familier – også i min. At sætte ekstra tid af til at gøre grundigt rent i alle hjørner, vaske alle husets dyner, tæpper og puder, gøre kummefryseren og køleskabet godt rent, samt tømme, trimme og rengøre tøjskabet. Det letter hverdagen, gør det rart at være i hjemmet og skåner ens ting.

Men det er ikke kun hjemmet, der kan have brug for en hovedrengøring. Faktisk anbefaler jeg også de fleste af mine kunder at give kroppen en. Mange går i dag på kur eller detox i perioder for at rense ud i kroppen og gøre de indre systemer rene. Men der er også andre steder i kroppen, som trænger til en kærlig hånd, hvis kroppen skal være rar at være i, fungere godt i hverdagen og holde længe.

———————————————————————-

Belastning og overbelastning af kroppens muskler
Al handling i løbet af en dag skabes ved, at musklerne arbejder for at bevæge skelettet. Uanset om du sidder, går eller står, arbejder dine muskler og bruger energi. Det belaster kroppen, men er samtidig med til at gøre kroppen stærkere.

Problemet opstår, når vi overbelaster kroppen, f.eks. ved at bruge den til mere, end den har styrke til
– i længere tid, end den har udholdenhed til
– i stillinger, som den ikke er smidig nok til

Dette skaber spændinger i musklerne, som du sikkert kender eller har kendt til på et tidspunkt i dit liv. Og fordi vi meget sjældent bruger kroppen fuldstændig symmetrisk, bliver kroppens muskler belastet forskelligt; nogle muskler arbejder meget, mens andre næsten ikke bidrager.

MEN overbelastningsspændinger i kroppen forsvinder – modsat af hvad de fleste tror, ikke helt af sig selv…

Når vi hviler os, slapper kroppen selvfølgelig mere af, end når den arbejder. Men den slipper ikke nødvendigvis alle overspændingerne eller udligner den spændingsubalance, som er i kroppens muskler.

Derfor vil vi, hvis vi bruger kroppen på nogenlunde den samme måde hver dag (som de fleste af os gør), stå op om morgenen med spændingsrester i musklerne, som over tid bliver mere udtalte og rodfæstede. Dette kan ses på diverse kropsholdninger, hvor musklernes forskellige spændingstilstande trækker kroppens skelet ind i en skæv stilling og medvirker til, at vi nemmere får skader og gener.

———————————————————————-

Belastninger er imidlertid ikke kun af det onde…
Hvis kroppen ikke belastes, bliver musklerne heller ikke styrket, fordi kroppen tænker, at de jo allerede er stærke nok til den belastning, de møder i hverdagen. Har man f.eks. været syg i længere tid og ikke brugt kroppen som vanligt, bliver den pludselig – og overraskende hurtigt – svagere.

For at opsummere:

Overbelastninger er ikke godt for dig (i længden).

Men belastninger er nødvendigt
for at holde dig velfungerede i din hverdag.

———————————————————————-

Min krop er blevet overbelastet – hvad gør jeg?
Alt afhængigt af, hvor stor overbelastning vi snakker om, i hvor lang tid den har stået på/vil stå på, og hvilke ressourcer du har adgang til, er der forskellige tiltag mod overbelastning.

Tommelfingerreglen er:
– at jo længere tid du har haft overbelastningen,
og jo større den er,

jo større indsats kræver det
at arbejde den ud af kroppen igen.

=> Jo mere grundig rengøring
skal der til i kroppen for
at komme overbelastningen
til livs.

Da det kan være en hårfin grænse at balancere mellem ’almindelige’ belastninger og deciderede overbelastninger, vil de fleste løbende overbelaste kroppen.

Nøglen er altså ikke at undgå belastningerne…

– nøglen er at kunne afbalancere kroppen igen – at kunne rengøre den løbende og nulstille den  !! 

———————————————————————-

Nulstil din krop
Der er flere redskaber til at nulstille kroppen – du kan f.eks. motionere for at løsne musklerne, tage på ferie/ retreat for at give kroppen bedre mulighed for restitution eller få hjælp hos en behandler til at gøre begge dele.

Jeg har som behandler et indgående kendskab til og lang erfaring med at løsne spændinger og afbalancere kroppens spændingsmønster. Derudover er mine afspændingsbehandlinger specielt designede til at understøtte og fremskynde kroppens nulstillingsproces bedst muligt. Måske har du allerede prøvet, hvad afspændingen kan gøre for din overbelastningstilstand.

Husker du at rengøre din krop for overbelastninger?
Eller trænger du også til at få den nulstillet?

Hvis du gerne vil have hjælp til at slippe af med dine overbelastningsspændinger,
står jeg meget gerne til rådighed.

Du kan booke tider online døgnet rundt i min onlinekalender – lige her. 

———————————————————————-

Mange tak for din tid og læselyst.

Hvis du gerne vil have besked, næste gang jeg laver et skriv her på bloggen,
kan du blot tilmelde dig mit nyhedsbrev her.

 

 

Så får du direkte besked i din indbakke.
Kærligst Linda

HÅNDTRYK
V/Linda Primdahl Jensen

Mobil: +45 61 77 08 07
Mailinfo@haand-tryk.dk
Webwww.haand-tryk.dk

Behandlingspraksis: Ole Suhrs Gade 21, kld. tv., 1354 København K.
Behandlingstider: Onsdag – lørdag: kl. 10-18

Book din tid online døgnet rundt lige her.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

5 × 2 =