Nyt redskab i afstresningsskuffen – Restorativ afspænding

Måske har du hørt om det – restorativ yoga?

Hvis ikke, så vil jeg indledningsvis fortælle, at det er den blideste form for yoga. Restorativ yoga bliver oftest integreret sammen med andre blidere yogaformer, så hvis du har kendskab til yoga, har du sikkert allerede prøvet det på egen krop. Ellers kan jeg sige, at den tilrettelæggelse, jeg laver før alle mine behandlinger, minder utroligt meget om det.

Den restorative yoga skiller sig også ud ved at være helt utroligt behageligt og beroligende – måske fordi det er en modpol til de fleste andre hverdagsaktiviteter. Så i bund og grund handler det om at få kroppen helt ned i gear, hjælpe den til at slippe spændinger og booste kroppens egne genopbyggende kræfter.

Restorativ yoga virker beroligende, dæmper stress og uro, gør kroppen mere smidig og gavner mange af kroppens indre selvregulerende processer. Restorativ yoga er baseret på en serie af hvilestillinger, du ligger i, i en bestemt rum tid. Det er altså hverken aktive øvelser eller stræk, du laver – du ligger stille og slapper af undervejs. Som under en afspændingsbehandling. Forskellen er, at der under restorativ yoga ikke foregår manuel behandling af din krop undervejs.

 

Kropsligt kan restorativ yoga hjælpe dig med at få din krop over i den hvilende, afslappede del af dit nervesystem. Du kan komme i kontakt med spændinger, du ikke var klar over, du havde, og du vil lidt efter lidt kunne slippe dine nyeste spændinger, som vil kunne gøre gamle spændinger mere tydelige. De specifikke hvilestillinger kan hjælpe din krop til at slippe de spændinger, som den ellers ikke har kunnet slippe på egen hånd.

Mentalt kan restorativ yoga skabe rum, tid og plads til dyb hvile, nærvær, væren og restitution. Den giver dig mulighed for i stilhed at få øje på dine ubevidste mønstre, som du normalt ikke kan høre, se eller mærke. Det er ikke nødvendigvis en helt igennem behagelig rejse, da du kan komme i kontakt med dele af dig selv, du enten har skubbet væk eller ignoreret.

Til gengæld kan det kropsterapeutiske arbejde være en meget nænsom og fin måde at genskabe kontakt til de dele af dig selv, du har mistet eller undertrykt.

 

Restorativ afspænding
Indgangsvinklen til den restorative yoga efteruddannelse var, at jeg igennem årene har set på mange af mine kunder, hvordan tilrettelæggelsen i den hvilende stilling i sig selv gør underværker. Så jeg ønskede at udbygge denne del og lære mere om det. Under uddannelsen blev det endnu mere tydeligt, hvor tæt relateret min afspændingsbehandling er med den restorative yoga. Derfor er det oplagt for mig at integrere dele af den i min behandlingspraksis.

Den restorative yoga kan dyrkes af og gøre godt for næsten alle, men den tilbyder især nænsomme redskaber til at arbejde med meget belastede personer, som fx mennesker med massiv overbelastning efter langvarig stress, svært sygdomsforløb eller et overvældet nervesystem. I tilfælde som disse kan afspændingsbehandlingen, selvom den er meget nænsom og fleksibel, blive for voldsom, fordi kroppen næsten ikke kan tåle at blive rørt ved uden at gå i forsvar eller til angreb.

Under den restorative yoga ligger du og er nærværende med dig selv, når du først er lagt i hvilestilling. Her guides du af underviseren til eksempelvis at arbejde selv med udvalgte åndedrætsøvelser eller til at sende opmærksomheden i bestemte retninger. Efter nogen tid skifter du så stilling.
Typisk vil du under en session på 60 min. blive guidet igennem to-tre stillinger. Mens du ligger i disse stillinger, går du ind i dig selv, arbejder med at berolige dit sind, mærker efter, hvad der sker i kroppen, observerer hvordan du reagerer på de valgte stillinger og arbejder på, at optimere kontakten til dig selv og din krop samtidig med, at kroppen giver slip og daler ind i en stor eftergivelighed og afslappethed, mens der i dit nervesystem opstår en meditativ sindstilstand med sindsro og skarphed.

 

Mine erfaringer siger mig, at til netop mit formål er der elementer fra afspændingen, som i kombination med den restorative yoga vil kunne imødekomme nogle behov, jeg observerer hos nogle af mine kunder.

Mange stillingerne i den restorative yoga kan være udfordrende for den uøvede og er derfor oftest introduceret længere inde i den restorative træning. Af den grund har jeg udvalgt nogle få grundlæggende stillinger, som jeg ved, alle kan være med til.

Den væsentlige forskel mellem restorativ yoga og restorativ afspænding er, at jeg i den restorative afspænding har konverteret stillingerne, så de kan udføres direkte på min briks.

Samtidig vil du ved restorativ afspænding ikke selv skulle lægge dig til rette. Det er mig, der lægger dig til rette, som du også kender fra mine andre afspændingsbehandlinger.

Men med redskaberne fra den restorative yoga vil jeg sætte væsentlig mere fokus på tilrettelæggelsen end ved mine afspændingsbehandlinger. Her gør jeg i endnu højere grad brug af forskellige redskaber til at fremme kroppens hviletilstand som puder, tæpper, blokke, futter, etc. For vi opnår ikke den hvile, som vi søger med restorativ yoga, hvis nervesystemet ikke går i den dvale, og det gør den ikke, hvis du ikke ligger godt, støttet, varmt og trygt.

I den restorative afspænding er mit fokus at hjælpe din krop til at finde roen, restituere og nulstille sig mest muligt, og vi finder sammen ud af, om du på dagen mest har brug for støtte via ansigts- og hovedbundsbehandling, via guidet opmærksomhedstræning eller via øvelser med dit åndedræt. Undervejs vil jeg som udgangspunkt ikke skifte din stilling, når først du er blevet lagt godt tilrette, fordi kroppen på den måde forbliver uforstyrret i længere tid og dermed får bedre mulighed for at fordybe sig og give ordentlig slip.

Det vil sige, at den restorative afspænding både kan bruges som et afspændingsredskab til at fremme nulstillingen af kroppen og nervesystemet, til at møde de kroppe, hvor almindelig behandling bliver for voldsomt, eller til at arbejde terapeutisk med kontakten mellem krop og sind.

Undervejs har det overrasket mig, i hvor høj grad jeg allerede bruger restorative elementer i mine afspændingsbehandlinger, og jeg glæder mig over, at jeg med min nye viden i endnu højere grad kan reparere og forløse krop og nervesystem gennem den rolige tilgang til kroppen.

 

For nu kommer jeg ikke til at tilbyde restorativ afspænding som en særskilt behandling. Men hvis du har lyst til at prøve den restorative afspænding, kan den både stå alene, den kan integreres i din sædvanlige behandling og den kan vælges som et afsluttende tillæg til din vante behandling.

Vil du prøve den restorative afspænding særskilt, booker du blot en ‘Afspænding fra top til tå’ med den ønskede længde, og så finder vi sammen ud af på dagen, hvilket fokus vi skal lægge undervejs.

Kunne du tænke dig at integrere det restorative i dine allerede bookede behandlinger, siger du bare til ved din ankomst, og så finder vi sammen ud af, hvordan den vil passe bedst ind.

Ønsker du at afslutte din afspænding med et restorativt hvil, så kan du ved din booking tilføje den som et tillægsydelse.

Jeg kan slet ikke vente med at tage dette fantastisk redskab i brug i mine behandlinger.
Vil du booke en tid, kan du finde min onlinekalender lige her.


Mange tak for din interesse og rigtig god læselyst.
Kærligst Linda

HÅNDTRYK
V/Linda Primdahl Jensen

Mobil: +45 61 77 08 07
Mailinfo@haand-tryk.dk
Webwww.haand-tryk.dk

Behandlingspraksis: Ole Suhrs Gade 21, kld. tv., 1354 København K.
Behandlingstider: Onsdag – lørdag: kl. 10-18

Book din tid online døgnet rundt lige her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

twenty − 11 =